Nov 30, 2010

Burung Tropika (Keluaran Bersama Malaysia-Singapura)

0 comments

Burung Tropika || Tropical Birds

Hutan hujan tropika di Malaysia mengandungi lebih daripada 400 spesies burung, yang bergantung kepada ekosistem hutan hujan khatulistiwa. Kebanyakan spesies burung ini adalah beranika warna. Terdapat juga spesies-spesies yang berwarna kelabu dan perang yang susah dikenalpasti. Kebanyakan spesies burung ini mendiami kanopi hutan dan jarang dapat dilihat. Walau bagaimanapun suara mereka yang menarik kerap kali kedengaran. Banyak spesies juga telah menyesuaikan diri dengan habitat yang berbeza dan boleh dilihat di kawasan-kawasan yang berpokok di Malaysia dan Singapura. Ramai pelancong asing juga datang melawat Malaysia untuk melihat dan menghargai kecantikan burung-burung tropika yang terdapat di sini.

Burung-burung tropika adalah paling aktif di waktu fajar apabila mencari makanan. Makanan mereka beranika jenis terdiri dari cacing dan serangga hingga buah-buahan kecil, biji benih serta manisan bunga. Semasa musim membiak, burung-burung tropika lebih kerap mencari makanan supaya dapat memberi makan kepada anak-anak burung yang baru menetas.

Memerhati burung-burung tropika di habitat semulajadi mereka merupakan satu pengalaman yang menarik serta mendatangkan faedah. Selain daripada kawasan hutan, terdapat juga kawasan-kawasan yang berpokok di kebanyakan pekan kecil dan bandaraya di Malaysia. Burung-burung ini juga boleh diperhatikan dengan selesa dari ruang tamu rumah anda. Seseorang dapat menikmati kecantikan burung sebagai sebahagian daripada alam semulajadi kita. Siri setem ini merupakan keluaran bersama yang pertama di antara Malaysia dan Singapura.


Burung Dendang Selayang (Oriolus chinensis)

Burung yang menarik ini merupakan sejenis burung yang sering kelihatan dipersekitaran halaman rumah. Berukuran 27 cm, ianya mempunyai bulu yang kuning dengan topeng hitam yang mengelilingi mata dan bahagian belakang kepalanya. Suaranya yang amat berirama seakan-akan bunyi seruling, sentiasa kedengaran di kawasan-kawasan bandar dan desa. pada dasarnya burung ini juga suka memakan buah-buahan dan akan berkumpul di pohon-pohon yang sedang berbuah. Ianya agak jinak dan boleh diperhatikan pada jarak yang dekat.


Belatuk Gajah (Dryocopus javensis)


Spesies burung belatuk ini yang berukuran 43 cm, sering terdapat di kawasan kanopi hutan dan juga diperingkat-peringkat hutan yang lebih rendah. Warnanya hitam di bahagian atas dan putih di bahagian bawah. Kedua jantan dan betina mempunyai jambul merah. Jambul burung jantan adalah lebih tinggi dan menarik. Burung belatuk ini lazimnya bergerak secara bersendirian ataupun berpasangan untuk mencari makanan di celah-celah dahan ataupun batang pokok. Di Malaysia, spesies burung belatuk ini kerap dijumpai. Di Singapura pula, spesies burung belatuk ini hanya terhad kepada kawasan-kawasan hutan hujan tropika yang masih lagi tertinggal.


Dendang Gajah (Irena puella)

Spesies burung ini yang gempal dan berukuran kira-kira 25 cm merupakan satu spesies yang menarik. Burung jantan adalah biru dibahagian belakangnya dan hitam dibahagian bawahnya manakala burung betina adalah biru keseluruhan. Burung ini mendiami kanopi hutan dan bergerak di dalam kumpulan kecil. Makanan utama burung ini ialah buah-buahan dan ianya boleh dijumpai bersama-sama burung lain di pokok-pokok ara yang sedang berbuah. Mempunyai suara yang merdu serta menarik, ianya juga akan menangkap dan memakan serangga yang terbang di pinggir hutan. Di Singapura, burung ini hanya terhad di kawasan-kawasan hutan yang tertinggal.


Kelicap Pinang (Anthreptes rhodolaema)



Berukuran 13 cm, burung kelicap pinang ini seakan-akan serupa dengan Burung Kelicap Mayang Kelapa (Anthreptes malaccensis) yang lebih kerap dijumpai, kecuali burung ini mempunyai leher yang berwarna merah muda serta pipi dan sayap yang berwarna merah pulasan. Burung kelicap ini mendiami kanopi dan bahagian tinggi pokok-pokok hutan dan sentiasa mencari makanan dicelah bunga-bunga pokok hutan. Di Malaysia, burung ini terdapat di kawasan yang rendah sehingga 790 meter di atas paras laut. Ianya telah pupus di Singapura sejak tahun 1897. Sementara itu, spesies burung ini mempunyai suara yang nyaring dan tinggi.

Sepah Puteri Bukit (Dicaeum trigonostigma)

Burung kecil ini mendiami pinggir hutan, hutan belukar, ladang-ladang, matang serta taman-taman yang berpokok. Sentiasa aktif, burung ini kerap berkumpul di pohon-pohon yang sedang berbuah untuk memakan buah-buah kecil. Burung jantan sentiasa kelihatan menyanyi sambil hinggap di atas dahan-dahan kecil.


BUTIRAN TEKNIK


Tarikh Keluaran : 27.6.2002
Denominasi : 30 sen (2 reka bentuk), RM1 (2 reka bentuk)
Saiz Setem : 30mm x 40mm
Tebukan : 14
Kertas : Tera Air SPM, Bersalut Fosfor
Proses Percetakan  : Litografi
Pencetak : Percetakan Keselamatan Nasional Sdn. Bhd.
Pereka Bentuk Setem  : Teh Yew Kiang
Sampul Surat Hari Pertama  : 30 sen


Read more...
Nov 28, 2010

Piala Hoki Lelaki Sedunia 2002

0 comments

Buat julung kalinya dalam sejarah hoki antarabangsa, Kuala Lumpur satu-satunya bandaraya yang diberi penghormatan selaku tuan rumah piala dunia lebih dari sekali. Hoki Piala Dunia Lelaki Ke-10 ini berlangsung lebih 2 minggu bermula 24 Februari hingga 9 Mac 2002.

Negara-negara yang akan merebut gelaran berprestij ini termasuk dari Eropah, juara bertahan Belanda, juara Eropah German, pemenang kedua Piala Dunia 1998 Sepanyol serta England, Poland dan Belgium. Asia pula diwakili 5 negara buat pertama kalinya iaitu negara tuan rumah Malaysia, pemenang pingat perak Sukan Olimpik Korea Selatan, pemenang 4 kali juara dunia Pakistan serta juara terdahulu India. Argentina serta Cuba yang buat pertama kalinya layak ke kejohanan ini adalah wakil dari benua Amerika manakala pemenang pingat gangsa Sukan Olimpik Australia dan New Zealand membawa pengharapan dari benua Asia Pasifik. Afrika Selatan pula adalah satu-satunya penyertaan dari benua Afrika.

Sebagai lokasi utama kejohanan, Stadium Hoki Nasional Bukit Jalil, terletak 20 km dari pusat bandar akan menyaksikan 72 perlawanan dari 16 negara yang mengambil bahagian.

 


BUTIRAN TEKNIK

Tarikh Keluaran : 2.1.2002
Denominasi : 30 sen, 50 sen, RM1.00
Saiz Setem : (38~13 3/4mm x 28~13 1/2mm)
Kertas : Tera Air SPM, Bersalut Fosor
Proses Percetakan : Litografi
Pencetak : Percetakan Keselamatan Nasional Sdn. Bhd.
Pereka Bentuk : Hazel Design
Sampul Surat Hari Pertama : 30 sen
Read more...
Nov 25, 2010

"Tolong Top Up Kan Untuk Sayer!!!"

1 comments

Sapa² nak top up free meh le ke blog Qieranna. Dia nak bagi top up & special gift untuk 3 orang.

Syarat²nya :
1. sudikan la diri jadi follower blog qieranna
2. add qieranna kat bloglist korang
3. copy + paste gmbr kat atas tu kat entry + sidebar beserta link
4. guna tajuk entry "Tolong Top Up Kan Untuk Sayer!!!"
5. tag kat 2 org kwn...lebih pun bagus jugak...
6. tinggalkan link kat entry
:- 1st GA By Qieranna: "Tolong Top Up Kan Untuk Sayer!!!"

Tarikh Tutup: 30 November 2010





So, orang yang bertuah untuk aku tag ialah:-

1. Kedai Serbaneka Online

2. .::f@ryz@::. 

Read more...
Nov 24, 2010

::Contest Teka Kereta::

6 comments

Jom join contest ni pulok..

Syarat2 nye...
1) Jadi Follower diblog .::f@ryz@::. dan .::f@ryz@ Contest & GA::.
2) buat entry ringkas tentang contest ini
4) letak pic Kak Faryza yg cun bersama kereta tu dekat sidebar anda juga
3) Dlm entry wajib ada pic dekat atas, jawapan dan id follower anda. pastikan ada link back ke entry tersebut. (dlm entry ye semua ni bukan dlm komen)
4) Tinggal komen link/ url anda dekat entry itu sahaja
5) Hanya sekali tekaan sahaja ... bole?? huhu
6)Tarikh tutup 28 hb nov 2010.


Jawapan aku : Kereta NAZA FORTE
ID Follower : Ejen 010
Read more...
Nov 23, 2010

GA Teka & Menang Ibu3A

1 comments


Meh le join contest yang Kak Yong buat ni. Ni tekaan aku :-

Tekaan Pertama : RM85.03
Tekaan Kedua : RM85.13

Tarikh Tutup : 31/12/2010
Good Luck!
Read more...
Nov 22, 2010

Ulang Tahun Ke-125 Keluaran Pertama Setem Malaysia

2 comments

Sejarah Setem Malaysia bermula daripada penubuhan Negeri-negeri Selat yang terdiri daripada Singapura, Pulau Pinang dan Melaka pada tahun 1806. Negeri-negeri Selat ini adalah di bawah kawalan Syarikat India Timur dengan ibu pejabatnya di Calcutta, India. Setem Pos India telah digunakan di Negeri-negeri Selat semasa pemerintahan British. Setem-setem tersebut boleh dikenali melalui tanda pos yang tertera iaitu 'Diamond of Dota', 'B/172' digunakan di Singapura, 'B/147' digunakan di Pulau Pinang dan 'B/109' digunakan di Melaka.


Pada 1 September 1867, Negeri-negeri Selat telah diletakkan sebagai 'Crown Colony' di bawah kawalan British secara langsung. Keadaan ini telah mengujudkan setem yang berbeza di mana setem India yang dikeluarkan dalam tahun 1865 dicetak di atasnya dengan gambar mahkota dan diberi nilai sen dan ringgit.





Setem Pos definitif pertama telah dikeluarkan pada bulan Disember tahun 1867 bagi Negeri-negeri Selat. Sementara bagi Negeri-negeri Bersekutu yang terdiri daripada Perak, Selangor, Pahang dan Negeri Sembilan telah mengeluarkan setem mereka sendiri pada tahun 1900. Negeri-negeri Tidak Bersekutu yang terdiri daripada Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu kecuali Johor menggunakan Setem Pos Siam hingga tamatnya pemerintahan Siam ke atas mereka pada tahun 1909, iaitu selepas perjanjian antara British dan Siam.


Semasa pemerintahan Jepun, Setem Pos Malaya dicetak semula oleh Jepun. Selepas tamat pemerintahan Jepun, Setem Pos Malaya telah dicetak semula semasa pemerintahan B.M.A.. Dengan penubuhan Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1948 kali pertama rekabentuk Setem Pos adalah sama, iaitu menggambarkan potret Sultan dan Lambang Negeri masing-masing kecuali Negeri Sembilan yang hanya melambangkan lambang negeri. Sementara setem pos Pulau Pinang, Melaka dan Singapura menggambarkan potret Raja British.





Setelah Persekutuan Tanah Melayu mencapai kemerdekaan dalam tahun 1957, setem pos definitif mula dikeluarkan dalam bentuk dua siri, iaitu siri kebangsaan dan siri negeri dengan menggambarkan pelbagai ciri utama negara. Setem Pos definitif pertama dengan tema Orkid bagi Siri Negeri dan Burung bagi Siri Kebangsaan telah dikeluarkan pada tahun 1965 setelah Malaysia dibentuk dalam tahun 1963.


Setem Pos definitif kedua telah dikeluarkan dalam tahun 1970 dengan mengemukakan tema Kupu-kupu bagi kedua-dua siri dan diikuti dengan tema Haiwan bagi siri Kebangsaan dan Bunga-bungaan Malaysia bagi Siri Negeri dalam tahun 1979. Setem Pos definitif yang masih digunakan hingga sekarang telah dikeluarkan pada tahun 1986 bagi menonjolkan tema Buah-buahan bagi Siri Kebangsaan dan Tanam-tanaman bagi Siri Negeri.





Selain setem pos definitif, Malaysia juga mengeluarkan setem pos kenang-kenangan dari semasa ke semasa sejak merdeka bagi memperingati peristiwa-peristiwa penting di peringkat kebangsaan atau antarabangsa. Setem Pos Khas juga telah mula diperkenalkan dalam tahun 1981 dengan ciri-ciri utama negara dari segi kebudayaan, alam semulajadi dan sebagainya.


Oleh yang demikian, tidak boleh dinafikan bahawa sejarah setem negara telah berkembang sejak 1867 dan hari ini (1 September 1992) setem pos kenang-kenangan telah dikeluarkan bagi memperingati ulangtahun ke 125 setem pos Malaysia.




BUTIRAN TEKNIK


Tarikh Keluaran: 1.9.1992
Denominasi: 2 pasang 'se-tenant' bernilai 30¢ dan 50¢
Saiz Setem: 28mm x 38mm
Kertas: Tera Air SPM Bersalut Fosfor
Proses Pencetakan : Litografi
Pencetak: Security Printers (M) Sdn. Bhd.

  Petaling Jaya, Selangor, Malaysia
Perekabentuk Setem: Mega Dot Sdn. Bhd.
Sampul Surat Hari Pertama  : 20 sen


Read more...
Nov 21, 2010

Pelancaran Pos Malaysia Berhad

2 comments

Perkhidmatan pos telah wujud di negara ini pada awal tahun 1800an. Ia bermula di Negeri-Negeri Selat yang terdiri daripada Pulau Pinang, Melaka dan Singapura. Perkhidmatan pos telah ditubuhkan kemudiannya di tempat-tempat lain mulai 1877 hingga 1910. Pada tahun 1935 Kesatuan Pos Malaya telah dibentuk dengan dianggotai oleh Negeri-Negeri Selat dan Negeri-Negeri Melayu Persekutuan. Selepas pendudukan Jepun, Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu telah menganggotai Kesatuan tersebut.


Sepanjang sejarah 200 tahun, perkhidmatan pos telah beroperasi sebagai jabatan kerajaan. Pada mulanya pejabat pos hanya mengendalikan pengiriman surat. Perkhidmatan bungkusan, pendaftaran, perkhidmatan pos berinsuran dan perkhidmatan bayar waktu terima diperkenalkan secara berperingkat. Perkhidmatan kiriman wang dan wang pos bersama perkhidmatan Bank Simpanan Pejabat Pos juga diperkenalkan kemudiannya. Dengan perluasan jentera kerajaan, pejabat pos telah menyelenggarakan perkhidmatan agensi bagi pihak jabatan-jabatan kerajaan lain dan bukan berkanun.


Mulai 1 Januari 1992, Jabatan Perkhidmatan Pos bertukar imej menjadi sebuah badan korporat. Sebuah syarikat milik kerajaan, Pos Malaysia Berhad mengambilalih perkhidmatan pos di Malaysia. Pos malaysia Berhad akan terus memberi segala jenis perkhidmatan pos yang telah diberi oleh Jabatan Perkhidmatan Pos selama ini. Malah kerajaan melalui Syarikat Perkhidmatan Pos Malaysia berhasrat mewujudkan sebuah organisasi yang progresif, dengan pendekatan komersial serta dikenali sebagai suatu perusahaan perniagaan.


Pada mulanya perkhidmatan pos akan beroperasi sebagai sebuah badan korporat milik penuh kerajaan sebelum diswastakan kelak. Objektif memperbadankan dan menswastakan perkhidmatan pos ialah untuk meninggikan tahap kecekapan dan produktiviti yang sedia ada di samping membawa manfaat yang lebih kepada kakitangan.


Berdasarkan kepada sejarah penubuhan perkhidmatan pos hingga ke penswastaan, tidak dapat dinafikan lagi pos merupakan satu media komunikasi yang penting di kalangan masyarakat yang harus dimajukan.



Logo Pos Malaysia memperingati penswastaan perkhidmatan pos di Malaysia. Gambaran burung merpati, iaitu lambang penghantaran menjadi corak utama logo tersebut. Ia juga menyanjungi ketibaan satu era baru dalam peghantaran komunikasi di Malaysia.



BUTIRAN TEKNIK


Tarikh Keluaran: 1.1.1992
Denominasi: 5 setem bernilai 30¢ setiap satu
Saiz Setem: 27.94mm x 44.45mm
Kertas: Tera Air SPM, Bersalut Fosfor
Proses Pencetakan : Litografi
Pencetak: Security Printers (M) Sdn. Bhd.
Perekabentuk Setem  : Ismail & Associates Sdn. Bhd.
Sampul Surat Hari Pertama  : 20 sen

Read more...
Nov 20, 2010

Ulang Tahun Ke-10 Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur

2 comments

Kuala Lumpur, ibu negara Malaysia telah dianugerahkan taraf Bandaraya pada 1 Februari 1972. Di sinilah tertumpunya perkhidmatan-perkhidmatan peringkat metropolis yang khusus, kegiatan-kegiatan perdagangan dan perniagaan nasional dan antarabangsa, pusat perindustrian, aktiviti-aktiviti Kerajaan pusat, pentadbiran dan perhubungan. Berikutan dari itu, pada tahun 1974, luas ibukota Persekutuan telah diperbesarkan menjadi 243 kilometer persegi (94 batu persegi) dan semenjak itu dikenali sebagai Wilayah Persekutuan dengan anggaran penduduknya seramai 1,036,000 orang. (Mengikut Laporan Penyiasatan jumlah penduduk Kuala Lumpur dalam tahun 1980)

Dalam tempoh sepuluh tahun yang lalu, Wilayah Persekutuan telah mengalami keadaan perubahan sosial ekonomi dan fizikal yang pesat. Adalah menjadi tujuan pihak berkuasa untuk merancang bagi mengadakan sebuah bandaraya yang dinamik, cekap dan selesa. Sebagai salah satu ibukota pengeluar-pengeluar utama barangan utama di dunia, kerajaan telah berazam untuk menjadikan Kuala Lumpur sebagai pusat perdagangan serantau dan antarabangsa.

Semenjak merdeka, Kuala Lumpur telah memainkan peranannya sebagai sebuah pusat pentadbiran dan politik. Di sinilah terletaknya hampir kesemua Kementerian Kerajaan, ibu pejabat Jabatan, agensi awam dan kedutaan asing. Dengan pengisytiharan bandaraya dan pembentukan Wilayah Persekutuan, Bandaraya Kuala Lumpur adalah di dalam proses menyesuaikan peranannya terutama sekali dalam bidang ekonomi dan sosial supaya penghuninya dapat menikmati kehidupan bandar yang tinggi dan selesa.

Bandaraya Kuala Lumpur mempunyai kelebihan jika dibandingkan dengan bandar-bandar lain baik dari aspek-aspek kecantikan dan keselesaan bandar serta lain-lain kemudahan. Dewasa ini kerajaan telah mempertingkatkan usaha untuk mengindahkan Kuala Lumpur selaras dengan matlamat kerajaan hendak menjadikan Kuala Lumpur sebagai bandar contoh. Segala kemudahan ini memberi kesan kepada penduduk sekarang yang mementingkan soal-soal kualiti hidup dan persekitaran yang baik.

Pada masa ini beberapa bahagian tertentu di Kuala Lumpur didapati amat menarik. Walau bagaimanapun, akibat daripada pembangunan telah banyak pokok-pokok dan ciri semula jadi telah termusnah. Dengan itu, adalah menjadi hasrat kerajaan untuk memelihara dan mengekalkan pokok-pokok dan pandangan semula jadi yang menarik bagi meningkatkan mutu alam sekitar dan menjadikan Kuala Lumpur sebagai 'Bandaraya Taman'.

Di dalam konteks pembangunan Wilayah, adalah menjadi objektif negara untuk mencapai suatu keseimbangan di antara wilayah-wilayah. Tujuannya ialah untuk mencapai suatu pembahagian yang saksama bukan sahaja dari segi pendapatan, tetapi juga dalam memberikan kemudahan kesihatan, pelajaran, kemudahan awam, lipurdiri, perumahan dan peluang-peluang untuk kemajuan sosial dan ekonomi bagi semua penduduk mengikut matlamat Dasar Ekonomi Baru.

Pada umumya dasar-dasar ini adalah bertujuan untuk memperbaiki kualiti kehidupan bandar, meningkatkan peluang-peluang pekerjaan, memperbaiki pendapatan sebenar menerusi peruntukan perumahan, kemudahan-kemudahan dan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap, serta menambahkan penyertaan mereka-mereka yang kurang bernasib baik di dalam aktiviti-aktiviti ekonomi.

BUTIRAN TEKNIK


Tarikh Keluaran : 1.2.1984
Denominasi : 20¢, 40¢ dan 80¢
Saiz Setem : 39mm x 24.5mm
Kertas : Tidak Bertikas Air
Proses Pencetakan  : Offset Litografi
Pencetak : Security Printers (M) Sdn. Bhd.
  Petaling Jaya, Selangor, Malaysia
Rekabentuk : Institut Teknologi Mara, Shah Alam

Read more...
Nov 19, 2010

Jambori Nasional Malaysia Ke-7

2 comments

Di Malaysia Pergerakan Pengakap mula ditubuhkan dalam tahun 1910. Perkembangan ini sekarang merebak ke seluruh daerah di negeri-negeri di Malaysia.

Sejak kemerdekaan negara, corak Pergerakan Pengakap Malaysia telah diubahsuai dengan kehendak zaman dan aspirasi negara. Skim latihannya telah diselaraskan dengan kurikulum pendidikan.

Pergerakan Pengakap ialah sebuah pertubuhan sukarela yang unik dan menarik. Ia mempunyai prinsip tersendiri yang luas dan murni. Matlamat pergerakan ini adalah untuk menyerapkan nilai-nilai kesetiaan yang tinggi, peribadi yang baik, ketahanan diri dalam menghadapi cabaran hidup dan berdikari. Nilai-nilai itu memberikan kesan ke arah menjadikan mereka rakyat yang berguna kepada masyarakat dalam konteks pembangunan negara. Dengan konsep pendidikan dan aktiviti-aktiviti yang unik itu telah menarik lebih daripada 200,000 kanak-kanak di seluruh Malaysia menceburkan diri menjadi Pengakap.

Anggotanya terdiri daripada berbagai-bagai bangsa, keturunan, agama dan kebudayaan yang berbeza. Namun demikian semuanya mengamalkan dasar dan tujuan yang satu dengan menganggap bahawa semua Pengakap bersaudara. Dengan tujuan untuk mengeratkan persaudaraan itu, maka Jambori diwujudkan. Objektif Jambori ini selain mengeratkan tali persaudaraan adalah juga bertujuan mengukuhkan dan menghormati disiplin. Untuk itu tema Jambori ini telah dipilih iaitu "DISIPLIN KUKUH NEGARA TEGUH".

Jambori Pengakap yang pertama di dunia telah diadakan di Olympia, London dalam tahun 1920 yang kemudiannya berkembang ke seluruh dunia di berbagai-bagai peringkat negara dan negeri.

Jambori Pengakap Malaysia yang pertama telah diadakan di Pulau Pinang dalam tahun 1966, kedua di Melaka dalam tahun 1970, ketiga di Johor Darul Takzim dalam tahun 1974, keempat di Sarawak dalam tahun 1978, kelima di Kelantan Darul Naim dalam tahun 1982, keenam di Pahang Darul Makmur dalam tahun 1986 dan ketujuh di Perak Darul Ridzuan.

Jambori Nasional Malaysia Ke-7 kali ini diadakan di Teluk Batik, Manjung, Perak Darul Ridzuan dari 24hb hingga 31hb Julai 1989 di satu kawasan hutan yang subur dan menghijau. Keadaan alam semula jadi yang segar, berbukit-bukau dan berpantai indah menjadikan suasana kawasan Jambori ini menarik dan sesuai untuk perkhemahan pengakap.

Lebih daripada 5,000 orang pengakap akan menghadiri Jambori ini yang terdiri daripada pengakap-pengakap Malaysia dan pengakap-pengakap luar.


BUTIRAN TEKNIK

Tarikh Keluaran : 28.7.1989
Denominasi : 10 sen, 20 sen dan 80 sen
Saiz Setem : 28mm x 38mm
Kertas : Tera Air SPM Bersalut Fosfor
Proses Percetakan  : Litografi
Pencetak : Security Printers (M) Sdn. Bhd.  
  40650 Petaling Jaya
Pereka Bentuk Setem : Tony Teh Chin Seng

  c/o De Art Forms Sdn. Bhd.
Sampul Surat Hari Pertama : 20 sen

Read more...
Nov 18, 2010

Sambutan 50 Tahun Hari Kanak-Kanak Sedunia

3 comments

Kanak-kanak merupakan anugerah yang berharga untuk kita. Mereka juga adalah generasi yang bakal mewarisi dunia ini dari kita. Merekalah yang bakal menjadi teraju di masa hadapan. Oleh itu, amat bersesuaian sekali kita meraikan mereka dengan menyambut Hari Kanak-Kanak Sedunia.

Sambutan Hari Kanak-Kanak Sedunia pertama kali dianjurkan oleh International Union for Child Welfare pada tahun 1953. Perayaan tersebut kemudiannya diiktiraf oleh UNICEF (United Nation's Children's Fund) pada tahun 1954, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) turut mengisytiharkan perayaan Hari Kanak-Kanak Sedunia secara rasmi dan meminta semua negara merayakannya pada setiap tahun.

Perayaan Hari Kanak-Kanak Sedunia disambut pertama kalinya di Malaysia pada 8 Oktober 1959 dan sambutan tersebut diadakan di Stadium Negara, Kuala Lumpur.

Sambutan Hari Kanak-Kanak Sedunia pada tahun 2003 amat bermakna kerana ia merupakan satu kejayaan yang besar bukan sahaja bagi kanak-kanak yang diraikan malah bagi perayaan itu sendiri. Ini adalah kerana perayaan kali ini juga adalah perayaan Jubli Emas, menandakan genap 50 tahun sambutan Hari Kanak-Kanak Sedunia. Lebih dari 150 negara di seluruh dunia akan bersama-sama meraikan dan memperingati hari yang memupuk persaudaraan sejagat serta persahabatan untuk kanak-kanak di seluruh dunia.

Sepanjang 50 tahun Hari Kanak-Kanak Sedunia diraikan, ia telah membawa kegembiraan untuk golongan yang bakal mewarisi dunia ini kelak. Pelbagai usaha telah dijalankan untuk membangunkan kesedaran tentang betapa perlunya kita menghargai dan menjaga warga muda ini. Dan kini berjuta kanak-kanak di seluruh dunia mampu mengharungi hidup dengan lebih baik dan ceria.

Dengan Sambutan Hari Kanak-Kanak Sedunia yang ke-50, kita bakal mengorak langkah untuk dunia yang lebih harmoni untuk kanak-kanak sejagat.





BUTIRAN TEKNIK

Tarikh Keluaran : 11.10.2003
Denominasi : 20 sen, 30 sen (4 reka bentuk)
Saiz Setem : 40mm x 30mm
Tebukan : 14
Kertas : Tera Air Bersalut Fosfor
Proses Percetakan : Litografi
Pencetak : Percetakan Keselamatan Nasional Sdn. Bhd.
Pereka Bentuk Setem : Reign Associates Sdn. Bhd.
Sampul Surat Hari Pertama : 30 sen
Read more...
Nov 17, 2010

Koleksi 1Malaysia

0 comments

Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan

Malaysia telah memulakan perjalanannya ke arah Wawasan 2020 dan kita mengorak langkah ke abad yang ke-21. Kita telah menyaksikan transformasi hebat Malaysia sebagai sebuah negara yang progresif sepanjang lima puluh dua tahun ini dan empat puluh lapan tahun seterusnya kita akan meraikan ulangtahun yang keseratus tahun.

1Malaysia merupakan satu konsep berani yang mengingatkan kita tentang budaya, tradisi dan kepelbagaian kita serta bagaimana ianya menyatukan kita. 1Malaysia adalah konsep penyayang yang tidak mengambilkira perbezaan malah membolehkan kita melihat kepada persamaan nilai-nilai. 1Malaysia ialah satu rancangan murni yang mengambil berat hak-hak kepentingan kita dan menjamin hak-hak kita didokong oleh perlembagaan.

Konsep ini diasaskan oleh prinsip "Rakyat Didahulukan, Prestasi Diutamakan" - sebuah laluan baru untuk seluruh rakyat Malaysia tanpa mengira bangsa dan agama - untuk berfikir dan bertindak sebagai satu Bangsa Malaysia, satu Malaysia yang beratu, maju dan makmur.

Warisan Budaya Membentuk Era Baru Malaysia

Bagaimanakah seseorang mendefinisikan budaya Malaysia khususnya bila kita mempunyai budaya majmuk? Itulah yang membuatkan Malaysia sebuah wadah tumpuan pelbagai budaya, meskipun berbeza namun mudah diterima oleh bangsa lain.

Jika budaya membina hubungan kesefahaman di antara rakyat Malaysia, budaya pemikiran kreatif telahpun merentasi sempadan pemikiran. Hari ini, satelit-satelit Malaysia mengelilingi orbit. Kereta Malaysia dilihat di mana-mana, walaupun di negara asing.

Senarainya tiada penghujung dan begitu juga dengan kuasa besar inovasi yang melebarkan pemikiran, memberikan penyelesaian dan membuka sempadan baru untuk rakyat Malaysia yang berani berfikir besar dengan penuh kreatif.

Masa depan Malaysia adalah cerah dalam menempuh laluannya melepasi abad ke-21. Walaupun dalam sesuatu yang kelihatan biasa seperti budaya, kreativiti boleh membantu membina jambatan inovasi untuk rakyat Malaysia melangkah ke masa hadapan.


Kisah Malaysia di dalam Setem
Pameran ini menjelajah peralihan Malaysia - Warisan Budaya Membentuk Era Baru Malaysia - sebuah perjalanan filateli. Setem-setem ini menceritakan sebuah babak sebuah negara penuh budaya dan tradisi kini dalam perjalanan menjadi sebuah negara maju. Ibarat sekeping gambar yang menceritakan seribu kisah, setem-setem ini memaparkan detik-detik istimewa dalam pencapaian teknologi Malaysia ke arah Wawasan 2020.

Teknologi 'WAU'

Wau adalah satu aspek kebudayaan pelbagai budaya Malaysia yang menyatukan rakyat Malaysia menjadi tenaga padu yang bersedia menghadapi cabaran-cabaran masakini. Wau melambangkan usaha Malaysia menawan angkasa lepas dan usaha inovatifnya menjangkau peringkat pencapaian dan kejayaan yang lebih tinggi.

Nyiru Berisi Kekayaan Bio

Biotek memberikan harapan baru dalam pelbagai sektor dari pertanian ke perubatan dan teknologi. Hasilnya ialah perolehan yang lebih tinggi, penemuan mutakhir dan penyelesaian inovatif. Kini, Malaysia giat dalam penyelidikan Biotek dengan dedikasi yang sama seperti yang dituntut dalam kerja menganyam nyiru dan bakul.


Tenunan Songket

Mencipta Keajaiban Multimedia Tenunan songket adalah sebahagian dari budaya Malaysia dengan warisan beratus tahun lamanya. Menenun menuntut kecekapan, ketepatan dan kesabaran tinggi dalam menghasilkan karya yang begitu indah. Begitu juga bidang multimedia yang berkembang menjadi industri berkemajuan tinggi seperti Koridor Raya Multimedia.

Merekacipta Latar Langit Malaysia

Kraf kayu merupakan kraftangan unggul yang diamalkan di Malaysia sejak turun-temurun. Pengukir tersohor menzahirkan kemahirannya dalam membentuk dan mencita mahakarya yang indah. Berilhamkan teknik kraf kayu zaman silam, penggiat seni bangunan kini mengukir latar langit Malaysia yang serba baru.


BUTIRAN TEKNIK

Tarikh Keluaran : 10.11.10
Denominasi : 30 sen x 2 reka bentuk, 50 sen x 2 reka bentuk
Saiz Setem : 30mm x 50mm
Tebukan : 14
Kandungan Helaian : 20 setem
Kertas : Tera Air SPM, Bersalut Fosfor
Proses Percetakan : Litografi
Pencetak : Percetakan Keselamatan Nasional Sdn. Bhd.
Pereka Bentuk Setem : Limkokwing University of Creative Technology
Sampul Surat hari Pertama : 30 sen
Read more...
Nov 16, 2010

Piala Thomas/Uber KL 2000

0 comments

Piala Thomas adalah lambang keulungan pasukan badminton lelaki. Pada tahun 1939, Sir George Thomas telah menghadiahkan piala perak bersadur emas setinggi 78 cm kepada IBF sebagai piala rebutan bagi kejohanan badminton sedunia. Kejohanan pertama dijangka berlangsung pada tahun tersebut. Malangnya Peperangan Dunia Kedua telah meletus.

Sir George Thomas merupakan pemain badminton yang handal pada zaman kegemilangannya. Beliau memenangi banyak kejuaraan termasuk gelaran juara perseorangan All-England sebanyak empat kali. Beliau juga presiden IBF yang pertama (1934-1955).

Kejohanan yang pertama telah diadakan di Preston, England pada tahun 1949. Malaya muncul juara setelah mengalahkan Denmark 8-1 dalam pertarungan akhir. Selain kemenangan tersebut, Malaysia telah menjuarai kejohanan ini sebanyak empat kali lagi iaitu pada tahun 1952, 1955, 1967 dan 1992. Sepanjang sejarah kejohanan ini hanya dua buah negara yang lain pernah memenangi piala rebutan ini iaitu China dan Indonesia.


Pada tahun 1956, beliau telah menghadiahkan Piala Uber yang direkacipta khas olehnya sendiri kepada IBF.

Pada tahun 1957 kejohanan pertama bagi wanita telah diadakan di England. Amerika Syarikat muncul juara setelah mengalahkan Denmark 6-1.

Amerika Syarikat memenangi dua lagi kejohanan ini secara berturut-turut selepas itu. Pada tahun 1966, Jepun merampas Piala Uber daripada Amerika Syarikat. China dan Indonesia merupakan dua lagi negara yang pernah menyandang kejuaraan ini.

Kejohanan pertama bagi alaf baru akan diadakan di Kuala Lumpur. Malaysia telah banyak kali menjadi tuan rumah Kejohanan Piala Thomas selain menjadi tuan rumah Sukan Komanwel ke-16. Kini negara kita sedang mencuba untuk menjadi tuan rumah bagi Sukan Asia bagi tahun 2006.



Pos Malaysia memperingati kejohanan Piala Thomas-Uber KL 2000 dengan mengeluarkan setem se-tenant yang mengandungi 5 keping setem 30 sen dan sekeping lembaran mini.

Setem pertama menunjukkan tahap kecergasan fizikal yang perlu dimiliki oleh seorang pemain badminton di peringkat tertinggi. Pemain ini digambarkan sedang menyempurnakan satu pukulan kilas forehand ke arah gelanggang lawannya. Di belakangnya ialah logo Piala Thomas-Uber KL 2000.

Piala Thomas yang unggul menempati bahagian kanan setem kedua. Dalam kilauan piala gemerlapan ini terpantul bayangan maskot kejohanan Piala Thomas-Uber KL 2000 iaitu Bambee. Lapan bendera-bendera negara yang menyertai pusingan akhir dibarisi menegak mengikut kumpulan pasukan yang akan bertarung antara satu sama lain di peringkat pusingan awal.

Setem di tengah memaparkan BAMbee, maskot kejohanan. Dengan raket di tangan BAMbee kelihatan sedang berhadapan dengan logo kejohanan Piala Thomas-Uber KL 2000. Dalam konteks ini munasabah juga jika logo kejohanan itu disifatkan sebagai sekuntum bunga.


Piala Uber dipaparkan di sebelah kanan setem keempat. Lapan bendera-bendera yang menyertai pertandingan pusingan akhir kali ini menghiasi bahagian kiri setem ini. Bayang logo KL 2000 Piala Thomas-Uber tercermin dalam kilauan cemerlang Piala Uber.


Setem kelima menunjukkan seorang pemain wanita yang sedang membuat pukulan backhand drive. Bersama-sama di sudut kanan bawah setem ini ialah BAMbee, maskot kejohanan.

Lembaran mini menunjukkan seorang pemain lelaki sedang bersedia untuk membuat pukulan smash yang kencang ke arah gelanggang lawannya. Di sebelah kanannya ialah Piala Thomas yang menjadi rebutan. Jelas terpapar di bahagian atas setem ini adalah tahun-tahun Malaysia muncul juara.


BUTIRAN TEKNIK

Tarikh Keluaran : 11.5.2000
Denominasi : 30 sen x 5 (se-tenant)
Saiz Setem : 40mm x 30mm
Denominasi Lembaran Mini : RM1.00
Saiz Lembaran Mini : 120mm x 80mm
Saiz Setem Dalam Lembaran Mini : 30mm x 40mm
Tebukan : 13
Kertas : Tera Air SPM Bersalut Fosfor
Proses Percetakan : Litografi
Pencetak : Security Printers Sdn. Bhd.
Pereka Bentuk Setem : Peter Chuah PK
Sampul Surat Hari Pertama : 30 sen
Read more...

Labels

1981 (1) 1984 (2) 1985 (2) 1986 (1) 1989 (2) 1992 (2) 1994 (3) 1996 (3) 1997 (1) 1998 (2) 1999 (4) 2000 (3) 2001 (7) 2002 (2) 2003 (3) 2004 (1) 2005 (1) 2007 (1) 2008 (1) 2010 (5) 2011 (4) bangunan dan tempat (14) flora dan fauna (10) kebudayaan (5) pengangkutan (4) peristiwa (10) raja dan tokoh (3) sukan (5)
__________________________________________ .
There was an error in this gadget
 
Sampul Surat Hari Pertama © 2011 DheTemplate.com & Main Blogger. Supported by Makeityourring Diamond Engagement Rings