Nov 17, 2010

Koleksi 1Malaysia

0 comments

Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan

Malaysia telah memulakan perjalanannya ke arah Wawasan 2020 dan kita mengorak langkah ke abad yang ke-21. Kita telah menyaksikan transformasi hebat Malaysia sebagai sebuah negara yang progresif sepanjang lima puluh dua tahun ini dan empat puluh lapan tahun seterusnya kita akan meraikan ulangtahun yang keseratus tahun.

1Malaysia merupakan satu konsep berani yang mengingatkan kita tentang budaya, tradisi dan kepelbagaian kita serta bagaimana ianya menyatukan kita. 1Malaysia adalah konsep penyayang yang tidak mengambilkira perbezaan malah membolehkan kita melihat kepada persamaan nilai-nilai. 1Malaysia ialah satu rancangan murni yang mengambil berat hak-hak kepentingan kita dan menjamin hak-hak kita didokong oleh perlembagaan.

Konsep ini diasaskan oleh prinsip "Rakyat Didahulukan, Prestasi Diutamakan" - sebuah laluan baru untuk seluruh rakyat Malaysia tanpa mengira bangsa dan agama - untuk berfikir dan bertindak sebagai satu Bangsa Malaysia, satu Malaysia yang beratu, maju dan makmur.

Warisan Budaya Membentuk Era Baru Malaysia

Bagaimanakah seseorang mendefinisikan budaya Malaysia khususnya bila kita mempunyai budaya majmuk? Itulah yang membuatkan Malaysia sebuah wadah tumpuan pelbagai budaya, meskipun berbeza namun mudah diterima oleh bangsa lain.

Jika budaya membina hubungan kesefahaman di antara rakyat Malaysia, budaya pemikiran kreatif telahpun merentasi sempadan pemikiran. Hari ini, satelit-satelit Malaysia mengelilingi orbit. Kereta Malaysia dilihat di mana-mana, walaupun di negara asing.

Senarainya tiada penghujung dan begitu juga dengan kuasa besar inovasi yang melebarkan pemikiran, memberikan penyelesaian dan membuka sempadan baru untuk rakyat Malaysia yang berani berfikir besar dengan penuh kreatif.

Masa depan Malaysia adalah cerah dalam menempuh laluannya melepasi abad ke-21. Walaupun dalam sesuatu yang kelihatan biasa seperti budaya, kreativiti boleh membantu membina jambatan inovasi untuk rakyat Malaysia melangkah ke masa hadapan.


Kisah Malaysia di dalam Setem
Pameran ini menjelajah peralihan Malaysia - Warisan Budaya Membentuk Era Baru Malaysia - sebuah perjalanan filateli. Setem-setem ini menceritakan sebuah babak sebuah negara penuh budaya dan tradisi kini dalam perjalanan menjadi sebuah negara maju. Ibarat sekeping gambar yang menceritakan seribu kisah, setem-setem ini memaparkan detik-detik istimewa dalam pencapaian teknologi Malaysia ke arah Wawasan 2020.

Teknologi 'WAU'

Wau adalah satu aspek kebudayaan pelbagai budaya Malaysia yang menyatukan rakyat Malaysia menjadi tenaga padu yang bersedia menghadapi cabaran-cabaran masakini. Wau melambangkan usaha Malaysia menawan angkasa lepas dan usaha inovatifnya menjangkau peringkat pencapaian dan kejayaan yang lebih tinggi.

Nyiru Berisi Kekayaan Bio

Biotek memberikan harapan baru dalam pelbagai sektor dari pertanian ke perubatan dan teknologi. Hasilnya ialah perolehan yang lebih tinggi, penemuan mutakhir dan penyelesaian inovatif. Kini, Malaysia giat dalam penyelidikan Biotek dengan dedikasi yang sama seperti yang dituntut dalam kerja menganyam nyiru dan bakul.


Tenunan Songket

Mencipta Keajaiban Multimedia Tenunan songket adalah sebahagian dari budaya Malaysia dengan warisan beratus tahun lamanya. Menenun menuntut kecekapan, ketepatan dan kesabaran tinggi dalam menghasilkan karya yang begitu indah. Begitu juga bidang multimedia yang berkembang menjadi industri berkemajuan tinggi seperti Koridor Raya Multimedia.

Merekacipta Latar Langit Malaysia

Kraf kayu merupakan kraftangan unggul yang diamalkan di Malaysia sejak turun-temurun. Pengukir tersohor menzahirkan kemahirannya dalam membentuk dan mencita mahakarya yang indah. Berilhamkan teknik kraf kayu zaman silam, penggiat seni bangunan kini mengukir latar langit Malaysia yang serba baru.


BUTIRAN TEKNIK

Tarikh Keluaran : 10.11.10
Denominasi : 30 sen x 2 reka bentuk, 50 sen x 2 reka bentuk
Saiz Setem : 30mm x 50mm
Tebukan : 14
Kandungan Helaian : 20 setem
Kertas : Tera Air SPM, Bersalut Fosfor
Proses Percetakan : Litografi
Pencetak : Percetakan Keselamatan Nasional Sdn. Bhd.
Pereka Bentuk Setem : Limkokwing University of Creative Technology
Sampul Surat hari Pertama : 30 sen

Labels

1981 (1) 1984 (2) 1985 (2) 1986 (1) 1989 (2) 1992 (2) 1994 (3) 1996 (3) 1997 (1) 1998 (2) 1999 (4) 2000 (3) 2001 (7) 2002 (2) 2003 (3) 2004 (1) 2005 (1) 2007 (1) 2008 (1) 2010 (5) 2011 (4) bangunan dan tempat (14) flora dan fauna (10) kebudayaan (5) pengangkutan (4) peristiwa (10) raja dan tokoh (3) sukan (5)
__________________________________________ .
 
Sampul Surat Hari Pertama © 2011 DheTemplate.com & Main Blogger. Supported by Makeityourring Diamond Engagement Rings